جریان پرونده دیه اقلیتهای مذهبی در ایران

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

خلاصه: يک پرونده : ديه اقليتهاي مذهبي

مرجع رسيدگي: شعبه. . . دادگاه عمومي تهران
دادخواه: آقاي «ب. هـ»
دادخوانده: آقاي «ح. ت»
اتهام: ايراد صدمه غير عمدي
گردشکار: پس از دريافت دادخواهي و ارجاع به اين شعبه و ثبت به کلاسه فوق در وقت مقرر دادگاه ها با بررسي پرونده ختم رسيدگي را اعلام و به شرح زير مبادرت به صدور راي مي نمايد.
تصميم دادگاه
راجع به اتهام آقاي «ح. ت»مبني بر ايراد صدمه غير عمدي ناشي از بي احتياطي در امر رانندگي با وسيله نقليه موتوري نسبت به آقاي «ب. هـ» به شرح پرونده دادگاه با بررسي اوراق پرونده نظر به شکايت مطروحه از ناحيه شاکي که با تقديم گواهي پزشکي قانوني منجزا از متهم شکايت و مطالبه ديه را نموده نظريه کارشناسي رسمي در امر تصادفات که علت اصلي حادثه تصادف را بي احتياطي از جانب راکب موتور سيکلت به علت عدم رعايت نظامات دولتي و عدم توجه به جلو تعيين و اعترافات صريح متهم در مراحل تحقيق مجرميت مشاراليه به نظر دادگاه محرز و با استناد به بند 8 ماده 480 و بند ب ماده 484 النهايه متهم فوق التوصيف به پرداخت يک سوم ديه کامله بابت جراحت وارده به سر منتهي به مأمومه و 6 دينار بابت کبودي دو چشم در ظرف دو سال از تاريخ وقوع بزه و هکذا حسب بند 1 ماده 3 قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت، ناظر به ماده 717 قانون مجازات اسلامي به پرداخت مبلغ يکصد هزار ريال جزاي نقدي بابت بي احتياطي در امر رانندگي در حق دولت جمهوري اسلامي ايران محکوم مي گردد و راي صادره ظرف بيست روز پس از رؤيت قابل اعتراض به محکمه تجديدنظر استان مي باشد...

برای مشاهده ادامه مطلب بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.aria-law.com/Data-View.aspx?lang=fa&id=960

 

مشاهده نظرات - 0 |

دیه اهل کتاب

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

 نویسنده: آيت اللّه محمدهادى معرفت

مشهور ميان فقهاى اماميه درباره ديه اهل كتاب (يهود، مسيحى و مجوس )هشتصد (800) درهم است ، در صورتى كه ديه كامله ده هزار (10000) درهم مطابق هزار (1000) دينار مى باشد .

در ميان فقهاى عامه اختلاف است ، ومجموعا بر سه قول مى باشند: نخست آن كه ديه آنان نصف ديه مسلمان است .

و اين قول ، راى مالك و عمربن عبدالعزيز است .

دوم : يـك سـوم ديه مسلمان ، راى شافعى است .

و از عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان نيز روايت شده است .

سـوم : بـرابـر ديـه مسلمان ، راى ابوحنيفه و ثورى و گروهى ديگر از فقهاى عامه ، واز عبداللّه بن مـسـعـود روايـت شده و به عمر و عثمان نيز نسبت داده شده است وگروهى از تابعين نيز بر اين قولند (1) .

عـمده مستند راى نخست ، روايتى است كه از پيغمبر اكرم (ص ) نقل كرده اند،فرموده باشد: ديه الـكـافر على النصف من ديه المسلم (2) ولى ابوحنيفه به عموم آيه تمسك كرده و گفته است : وان كان من قوم بينكم وبينهم ميثاق فديه مسلمه الى اهله وتحرير رقبه مومنه (3) يعنى : اگر مـقـتـول از گروهى باشد كه با شما پيمان دارند، همانند ديگر مقتولين كه در صدر آيه آمده بايد ديـه كـامـله به ورثه او پرداخت شود .

مفسران درباره اين مقتول ، اختلاف نظر دارند آيادر صورتى اسـت كه مومن باشد يا مطلقا .

بيشتر مفسران مطلق گرفته اند، كه ابوحنيفه همين قول را ترجيح داده اسـت .

ولـى طبق سياق آيه و در روايات معتبره ، مومن بودن وى شرط است .

زيرا اساسا آيه از تقل مومن كه خطا انجام گرفته سخن مى گويد، و بر فرض اطلاق ، قابل تقييد است ، و روايت ياد شـده دلـيـل بر اين تقييد مى باشد، مگر آن كه ابوحنيفه ، روايت را نپذيرفته باشد،چنانچه در كلام شـافـعـى يـادآور مـى شويم...

برای مطالعه متن مقاله بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.al-shia.org/html/far/books/maqalat/feq/02.htm

مشاهده نظرات - 0 |

درس خارج فقه آیت الله سبحانی ، دیه اهل ذمه

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

موضوع: دیه اهل ذمه و مقدار آن

 در مسئله سی ام گفتیم که دیه اهل ذمه هشتصد درهم است، ولی چهار فرع دیگر هم در آن مسئله وجود دارد که اینک بیان می‌کنیم:

 فروع چهار گانه

 اصل مسئله این است که دیه اهل ذمه هشتصد،درهم است، در اینجا چهار فرع دیگر وجود دارد.

 فرع اول

  اگر دیه اهل ذمه هشتصد درهم شد، این مال رجل و مرد است، پس زن ذمیه دیه‌اش چهار صد درهم می‌باشد، باید بدانیم که دلیل این مسئله چیست؟

 دو دلیل می‌شود برایش اقامه کرد: الف:یکی اینکه در روایت قرب الاسناد دارد کهثمانمائة کلّ رجل منهم»، اگر روایت قرب الاسناد را ملاحظه کنیم، در آنجا کلمه رجل آمده، پس ‌در روایت قرب الاسناد دارد:«‌ثمانمائة کلّ رجل منهم» در فقه الرضوی داشت :

 «دیة الذّمی ثمانمائة درهم و المرأة علی هذا الحساب أربعة مائة درهم» تصریح کرده به این مسئله

 بنابراین، اگر گفتیم دیه مرد ذمی هشتصد درهم است، پس دیه زن ذمی چهارصد درهم می‌باشد،‌چرا؟ ...

برای دیدن ادامه مطلب بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/910209/

 

مشاهده نظرات - 0 |

دیه اهل ذمه و شهروندان غیرمسلمان

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

 نویسنده: آیت الله هاشمی شاهرودی

منبع: فصلنامه فقه اهل بیت فارسی، شماره28

 دیه اهل ذمه در نگاه فقها

در شرائع آمده است:

دیه ذمی، چه یهودی و چه نصرانی و چه مجوسی، هشتصد درهم و دیه زنان ایشان نصف آن است.

در پاره ای از روایات آمده است که دیه یهودی و نصرانی و مجوسی همان دیه مسلمان است و در برخی دیگر از روایات، دیه یهودی و نصرانی چهار هزاردرهم تعیین شده است. شیخ طوسی این دو دسته از روایات را بر مواردی حمل کرده است که قاتل عادت به قتل اهل ذمه داشته باشد، از این رو امام دیه را به میزانی که صلاح بداند تغلیظ می کند تا جرات بر این کار را از میان بردارد.()

صاحب جواهر در شرح قسمت اول از سخن شرایع می گوید:

در این مساله اختلاف در خور توجهی میان فقهای ما وجود ندارد، بلکه در کتاب های خلاف و انتصار و غنیه و کنز العرفان،اجماعی شمرده شده است، علاوه بر این، روایات معتبر فراوان اعم از صحیح و غیرصحیح اصطلاحی که به حد استفاضه رسیده است نیز در این مورد وجود دارد.() هم او در تعلیقه بر بخش دوم سخن شرایع می نویسد:

شیخ طوسی گفته است: هرگاه قاتل، عادت به قتل اهل ذمه داشته باشد، امام می تواند به صلاحدید خود، قاتل را به پرداخت دیه کامل مسلمان یا پرداخت چهار هزار درهم ملزم کند. اما نسبت به کسی که به ندرت مرتکب قتل ذمی شده، بیش ازهشتصد درهم بر او نخواهد بود.

او بر این سخن خود به این روایت موثقه سماعه استدلال کرده است.

سالت ابا عبدالله(ع) عن مسلم قتل ذمیا، فقال: هذا شیء شدید لایحتمله الناس فلیعط اهله دیة المسلم حتی ینکل عن قتل اهل السواد و عن قتل الذمی. ثم قال: لو ان مسلما غضب علی ذمی فاراد ان یقتله و یاخذ ارضه و یؤدی الی اهله ثمانماة درهم اذن یکثر القتل فی الذمیین و من قتل ذمیا ظلما، فانه لیحرم علی المسلم ان یقتل ذمیا حراما ما آمن بالجزیة و اداها و لم یجحدها،...

برای مطالعه متن مقاله می توانید بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.hawzah.net/FA/articleview.html?ArticleID=86088

 

مشاهده نظرات - 0 |

دیه مرد مسلمان و کافر

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

 امروزه با پیشرفت علوم و سطح آگاهی انسانها اکثر علوم رو به نوگرایی گذاشته که در این میان علوم انسانی پیشرفت قابل توجهی داشته است در این میان رشته حقوق چالشهای فراوانی را رو در روی خود  داشته و علی الخصوص گرایش جهانیان بسوی رعایت حقوق بشر در اکثر دید گاهها و سیستم های حقوقی تغییرات جدی را بدنبال داشته است. سیستم حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اینکه بر پایه نظریه های فقهی به تصویب رسیده و اکثر دیدگاههای فقهی نیز از سنت های صدر اسلام گرفته شده است اینک با قوانین دنیای امروزی چندان مطابقتی ندارد در حالی که دین اسلام دین پویایی است و بسیاری از قوانین اسلامی با گذشت زمان قابل تجدید نظر می باشند و این رمز ماندگاری اسلام عزیز است لذا اختلاف ها و فشارهای سیاسی و حقوق بشری سیستم های دیگر تحولاتی در این عرصه ایجاد نموده که نمونه بارز آن میزان دیه مرد کافر و مسلمان وبحث آن در حقوق بین الملل بود اهمیت موضوع بنده را بر آن واداشت که تاملی بر این موضوع داشته باشم...

در این مقاله ابتدا به تعریف دیه و ماهیت آن پرداخته شده است و سپس دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت درباره میزان دیه مسلمان و کافر مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مطالعه متن کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://didar98.blogfa.com/post-108.aspx

 

مشاهده نظرات - 0 |

مبانی برابری دیه

دوشنبه 19 تير 1391 توسط: MINORITY

طرح يكسان سازي ديه اقليت هاي ديني مدت ها پس از تصويب آن در مجلس ششم توسط شوراي نگهبان بررسي شد و تحقق آن مفاد از نظر اين شورا موكول به نظر ولي فقيه شده است.

صرف نظر از محتواي طرح نمايندگان مجلس- كه براي اتخاذ تصميم به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شده است- تصويب نهايي آن مي تواند تأثير قابل توجهي بر رويكرد ناظران داخلي و بين المللي حقوق بشر به وضعيت كنوني نظام حقوقي ناظر به روابط شهروندان با يكديگر و با حاكميت داشته باشد. در نوشتار ذيل يكي از هموطنان آشوري به تحليل حقوقي موضوع ياد شده با استناد به منابع فقهي و قانوني پرداخته است. اين مطلب از نخستين شماره ماهنامه اطلاع رساني حقوقي انتخاب شده است.

 برای مطالعه ادامه مطلب بر لینک زیر کلیک کنید.

http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1382/820307/news/hoghogsh.htm

مشاهده نظرات - 0 |

برق، آب اماکن مقدس اقلیت‌های دینی رایگان شد

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طبق مصوبه مجلس هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز علاوه بر مساجد و حسینیه‌ها برای امکان دینی اقلیت‌های دینی نیز رایگان شد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با نظر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای افزودن عبارتی به ماده الحاقی 28 موافقت کردند.
 
بهارستان‌نشینان در ماده الحاقی 28 لایحه بوده مصوب کرده بودند که هزینه‌های مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ها رایگان است.
 
پس از تصویب این ماده الحاقی گئورگ وارطان نماینده ارامنه شمال در تذکری خطاب به هیئت رئیسه گفته بود که اماکن دینی اقلیت‌های دینی نیز باید شامل این ماده الحاقی شوند که علی لاریجانی نیز این موضوع را به کمیسیون تلفیق سپرده بود تا این عبارت را بعد از عبارت دارالقرآن‌ها در ماده الحاقی 28 اضافه کند.
 
در نهایت کمیسیون تلفیق ماده الحاقی 28 را به شرح ذیل اصلاح کرد که نمایندگان مجلس نیز با آن موافقت کردند که براین اساس ‌هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها و اماکن دینی اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی رایگان است.
 
لینک منبع: http://www.rajanews.com/detail.asp?id=126583

مشاهده نظرات - 0 |

بهار عربی و دل های مضطرب اقلیت های دینی

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"تجربه عراق نیز برای اقلیت ها عبرت آموز بود.تا پیش از صدام تعداد مسیحیان عراق یک میلیون و 350 هزار نفر بود که پس از اشغال این کشور، مسیحیان و مراکز متعلق به آنها به طور گسترده مورد هجوم گروه های القاعده قرار گرفتند به گونه ای که امروز جمعیت مسیحیان عراق پس از مهاجرت های گسترده به سختی به 450 هزار تن می رسد."

عصرایران ؛ علی قادری - یکی از ویژگی انقلاب های عربی، پراگماتیک بودن مطالبات مردمی است که به خیابان ها آمده اند. صرفنظر از سرنوشت این انقلاب ها، بررسی شعارهای انقلابی نشان می دهد که این انقلاب ها به دنبال تغییر رفتار نظام های حاکم و ایجاد تحول در رابطه حاکمیت-مردم هستند.

انقلاب بحرین بارزترین مثال در این زمینه است. با وجود اینکه اسلامگرایان بحرینی ستون اساسی انقلاب را تشکیل داده و محوریت اعتراضات را بر عهده گرفته اند اما جنس شعارهایی که در این انقلاب داده می شود بیش از آنکه ایدئولوژیک باشد پراگماتیک است. به این معنا که مردم به دنبال دستیابی به نتایج عینی و ملموس هستند. تغییر ساختار قدرت و رفع تبعیض های حاکمیت نسبت به مردم مطالباتی هستند که مردم بحرین به دنبال تحقق آنها هستند.

در مصر، تونس، سوریه، لیبی و یمن نیز این انقلاب ها چنین خاصیتی داشته اند. فقدان یک گفتمان ایدئولوژیک باعث شده است که پس از تولد انقلاب، اسلامگرایان صرفنظر از گرایشات شان از فرصت به دست آمده حداکثر استفاده را برده و با وجود حضور جریان ها و نیروهای لیبرال در صفوف انقلاب، محوریت تحولات را بر عهده بگیرند. البته این اتفاق کاملا قابل پیش بینی بود. اسلامگرایان در کشورهای عربی همواره اصلی ترین گروه مخالف نظام های حاکم را تشکیل داده و ایدئولوژی خود را به عنوان گفتمان بدیل نظام های سکولار مطرح کرده اند.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.asriran.com/fa/news/220985/%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A8-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C

مشاهده نظرات - 0 |

اسقف كلیسای ارتدوكس روس: اقلیت های مذهبی در ایران از آزادی كامل برخوردارند

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مسكو - اسقف 'فئوفیلالت' اسقف مناطق 'پیتی گورسك' و اوستیای شمالی روسیه با اشاره به وجود آزادی های مذهبی و فرهنگی گسترده در ایران برای اقلیت ها گفت: آزادیهای مذهبی در ایران بیشتر از بسیاری از كشورهای دیگر جهان است.

اسقف 'فئوفیلالت' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطر نشان كرد: پیروان مذاهب مختلف و اقلیت های مذهبی در ایران از آزادی كامل برای عبادت و انجام مراسم های مذهبی برخوردارند.

وی افزود: در ایران اقلیت های مذهبی مسیحی، یهودی و زرتشتی عبادتگاه های خود را دارند كه از امنیت كامل برخوردار می باشند و هیچكس متعرض آنها نمی شود.

اسقف مناطق 'پیتی گورسك' و اوستیای شمالی روسیه وجود كلیسای بزرگ و تاریخی قره كلیسا در ماكو را كه در فهرست میراث جهانی یونسكو ثبت شده است، نشانه حمایت دولت ایران از اقلیت های مذهبی و آزادی آنها در این كشور عنوان كرد.

وی افزود: در بسیاری از كشورها به ویژه در منطقه خاورمیانه چنین حمایتی دیده نمی شود و این امر مسئولیت خطیری را برای دولت جمهوری اسلامی ایران به وجود می آورد تا همچنان در این راستا گام بردارد.

اسقف كلیسای ارتدوكس روس با اشاره به برگزاری دور هشتم گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوكس كه وی در آن مشاركت داشت، گفت: هدف اصلی از این گفت و گوها با شركای ایرانی، تعیین زمینه های مشترك برای همكاری می باشد، زیرا كه مسایل، مشكلات و چالش های مشترك ما را به یكدیگر نزدیك می كند.

برای دیدن ادامه مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=80205825

مشاهده نظرات - 0 |

کرامت اهل کتاب در نظام حقوقی اسلام

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY

مقدمه    
یکی از موضوعات جنجال¬برانگیز در حقوق بین¬الملل و حقوق بشر، حقوق اقلیت¬ها است. کشورهای استکباری هر کشوری را که مخالف سیاست‌های سلطه¬طلبانه وشیطانی آنان باشد، متهم به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی یا سیاسی نموده، عنوان ‌می¬کنند که حقوق بشر نقض شده است. مستشرقان و اسلام¬شناسان غرب نیز ادعا مى¬کنند که اسلام، تبعیض غیر قابل انکاری بین معتقدان ادیان مختلف قائل است و براى غیر مسلمانان حق حیات وکرامت انسانی قائل نیست. آن¬ها ادعا‌ می¬کنند که پیامبراسلام، آیین خود را با زور شمشیر و قدرت بر ملت¬ها تحمیل کرده، اسلام آیین ضد آزادى، مخالف ترقى و ناقض حقوق بشر می¬باشد.
می¬گویند: اسلام در محتوا و مفهوم واقعی پیام خود نمی¬تواند، طرفدار کرامت و حیثیت ذاتی انسان باشد؛ چرا که اسلام عقیده خاصی را ملاک بهره¬مندی از حقوق اجتماعی دانسته و فقدان آن را ضابطه محروم شدن از آن دانسته است. بنابراین، احکام اسلام با حقوق بشر تفاوت بنیادی دارد و با هم در تضاد و تناقض است؛ چون نمی¬توان کسی را که عقیده باطل دارد، با مؤمن ومعتقد به اصول و مبانی حق، مساوی دانست.
هدف مقاله، بررسی این موضوع است که آیا غیرمسلمانان به صرف انسان بودن از شرافت، کرامت و حیثیت ذاتی برخوردار هستند یا نه؟ آیا بهره مندی از حقوق انسانی مشروط به داشتن عقاید خاص است؟ یا این‌که به صرف انسان بودن از کرامت بهره‌مندند؟
ضرورت و اهمیت این موضوع، به این جهت است که یکی از مباحث قابل توجه درحقوق بین الملل و حقوق بشر، مسأله کرامت ذاتی انسان است. طرح دیدگاه حقوقی اسلام به توسعه و تعمیق حقوق بشر کمک نموده و مانع تبلیغات سوء دشمنان و بدخواهان نیز خواهد شد.
نوشتار حاضر، به بررسی این گزاره مهم درحقوق اسلامی می‌پردازد و به طور مشخص، این فرضیه مورد آزمون قرار می¬گیرد که اسلام برای اقلیت‌های دینی و مذهبی کرامت انسانی قائل شده است و جلوه‌های این کرامت در قالب حقوق اقلیت‌ها تبلور یافته است. این حقوق عبارتند از: داشتن حق حیات، حق کرامت، مصونیت و امنیت، آزادی مذهبی و انجام شعائر عبادی، آزادی عقیده و.... پس انسان دارای کرامت هست و احترام به این کرامت انسانی همیشه و تحت هر شرایطی باید حفظ شود؛ چرا که کرامت انسان ذاتی او است و این، اصل پایه‌ای و اساسی احترام به حقوق همه انسان‌ها است.
گفتار اول: کلیات و مفاهیم
1. مفهوم کرامت
کرامت در لغت به معناى: شرافت، شرف، احترام، عزت، هیبت، اعتبار، حیثیت، آبرو، کرم، جود، بخشش، دهش، بزرگی ورزیدن، جوانمرد گردیدن، بزرگواری، جوانمردی، اصالت، سخاوت، بزرگ¬منشى و ضد پستى آمده است. کرامت، دور شدن از هر پستى و فرومایگى و نایل شدن به شرافت و بزرگوارى تعریف شده است که به دارنده این صفت، کریم مى‏گویند. کریم غیر از کبیر و عظیم است. کریم، به معناى بخشنده بدون چشم‌داشت است. 
در اصطلاح، کرامت به همان معانی لغوی به کار‌ می¬رود. وقتی از کرامات انبیا و اولیا سخن گفته می¬شود، منظور جود و بخشش و اعجاز آن‌ها است و چنانچه شخصی را کریم می¬گویند مقصود جود و سخاوت، فضیلت و بزرگی¬اش ‌می¬باشد.
در زبان فارسى، معادل کلمه کریم، کلمه خاصى نداریم. از این رو، در جمله‏اى کریم را به دارنده روح بزرگوارى و منزّه از هر پستى آورده‏اند.
کریم، در مقابل دَنى و کرامت در مقابل دنائت و لئامت است؛ همچنان که جُود در مقابل بُخل قرار گرفته است. کرامت تنها دورى از پلیدى و پستى نیست؛ بلکه وصف کمالى است که باید آن کمالات را به دست آورد. کرامت با این معنا یک گونه از وجود و هستى است که کامل‏ترین مصداق آن، خداوند است؛ بلکه خداوند عالى‏ترین درجه کرامت وجودى و عین هستى کرامت مى‏باشد؛ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ‏؛  تَبَارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ‏. ...

برای دیدن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.ensani.ir/fa/content/66577/default.aspx

مشاهده نظرات - 0 |

حقوق اقلیتها

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY

عبدالحکیم سلیمی

اقلیتها در هر نظام حقوقی از حقوقی برخوردارند که این حقوق کم و بیش در ارزیابی آن نظام معیار و محک سنجش به شمار میآیند. از آنجا که نظام سیاسی بر پایه اکثریت نظام حقوقی را حاکمیت میبخشد سؤال از جایگاه اقلیت یکی از دغدغههای مهم در گفتمان عدالت حقوقی است این سؤال در فرهنگهای مختلف پاسخهای متفاوتی میتواند داشته باشد آنچه در پیش رو دارید پاسخ به چند سؤال در این عرصه در نظام حقوق اسلام است.

از دیدگاه اسلام اهل ذمّه یا اقلیتهای دینی در جامعهی اسلامی از چه حقوقی برخوردارند؟

اسلام در صدد تأمین صلح و امنیت عمومی است; از این رو، امتیازاتی برای اهل ذمه قایل است که در ذیل به آنها اشاره میشود:

1.مصونیت همه جانبه

تعهد مبنی بر تأمین مصونیت همه جانبه، به دو صورت در پیمانهای ذمّه قید میشود: یکی خودداری مسلمانان از هرگونه تجاوز به جان، مال و ناموس متحدان ذمی; و دیگری، حمایت و تأمین جانی، مالی و عرضی ذمیان و دفاع از آنها در برابر تجاوز بیگانگان.

از پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) نقل شده است که:  بدانید! کسی که بر معاهدی ستم کند، یا به او بیش از توانش تکلیف نماید، در روز قیامت من خودم طرف حساب او هستم و حق او را مطالبه میکنم.[3]

از امام علی(علیه السلام) نقل شده است که: اینان که با ما پیمان بستهاند، بدان سبب به ما جزیه میپردازند که تحت حمایت ما، اموالشان مانند اموال ما، و خونشان مانند خون ما محترم و مصون باشد.[4]

بدین ترتیب از روایات مزبور استفاده میشود که حکومت اسلامی متعهد است، جان، مال و ناموس اهل ذمه را حفظ و از حقوق آنها دفاع کند; و آنها در برابر موظفاند مالیاتی به حکومت اسلامی پرداخت کنند. این در واقع هزینه و پاداشی است که حکومت به خاطر دفاع از آنها میگیرد ...

http://www.hawzah.net/fa/magart.html?MagazineID=0&MagazineNumberID=4639&MagazineArticleID=35070

 

 

مشاهده نظرات - 0 |

اصل نخستين در برخورد با غير مسلمانان

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY

اسماعيل اسماعيلی

در اصل روا بودن گردش گرى و جهانگردى, بحثى نيست, بلكه براساس رهنمودهاى فراوانى كه در منابع دينى وجود دارد مسلمانان به سيروسياحت در روى زمين تشويق نيز شده اند.1 مردم نيز به فراخور تواناييها و ابزارى كه در اختيار داشته اند به انگيزه هاى گوناگون, همانند فراگيرى دانش, تجارت, ديدن جاهاى ديدنى طبيعى و آثار بر جاى مانده از اقوام پيشين به گردش گرى در جاهاى گوناگون زمين مى پرداخته اند.

در عصر حاضر هم برابر پيشرفت همه جانبه اى كه در زندگى بشر پديد آمده است و وسايل مسافرت و گردش گرى بسيار آسان تر شده, جهانگردى و سياحت نيز به گونه اى چشمگير گسترش يافته است. امروز با اهميتى كه مسأله جهان گردى بويژه درابعاد فرهنگى و اقتصادى پيدا كرده است, به شدت مورد توجه كشورهاى مختلف واقع شده است. هر دولتى مى كوشد تا با جلب سياحان بيش تر سهم خويش را در داد و ستدهاى فرهنگى و نيز كسب درآمدهاى سرشار ارزى, افزايش دهد و بر رونق و شكوفايى فرهنگ و اقتصاد خويش بيفزايد.

گردش گرى و مسائل نوپيداى فقهى

مساله جهانگردى در شكل امروزين آن كه به عنوان يك صنعت سودآور و اشتغال زا مطرح است, از نقطه نظر فقهى پرسشهاى زيادى را فراروى فقيهان و محققان اسلامى قرار داده است. بى گمان, رونق گرفتن اين صنعت در سرزمينهاى اسلامى, بويژه در ايران اسلامى كه حكومت آن بر پايه هاى دينى و اعتقادى اسلام استوار است, درگرو يافتن پاسخهاى مناسب براى آن است.

بخشى از اين پرسشها در قلمرو كشورهاى اسلامى مطرح است و برخى ديگر در پيوند با كشورهاى غير مسلمان. در كشورهاى اسلامى كه مسلمانان مجازند در هر جاى آن به سيروسياحت و گردش گرى بپردازند, بايد روشن گردد كه منظور از (سرزمين اسلام) چيست؟ و بر چه مناطق و شهرهايى, دارالاسلام) صادق است؟ آيا ملاك در بازشناسى سرزمينهاى اسلامى از غير اسلامى كدام است؟ فزونى جمعيت مسلمانان در آن سرزمينها؟ و يا جارى بودن احكام شريعت و آيينهاى دينى؟

آيا مناطقى كه همه و يا بيش تر ساكنان آن را مسلمانان تشكيل مى دهند, ولى اكنون حكومت آن مناطق در دست غيرمسلمانان است, جزء سرزمينهاى اسلامى به شمار مى آيند و احكام (دار الاسلام) بر آن بار است, ياخير؟

وضعيتى كه امروز بر دنياى اسلام حاكم است كه هرگوشه اى از آن به صورت كشورى مستقل و جدا از پيكره جهان اسلام با مرزبنديهاى خاص جغرافيايى و حكومت و مقررات و قوانين ويژه خويش اداره مى شود, تا چه اندازه با ترازهاى اسلامى برابر است و آيا از نقطه نظر فقهى اين گونه تقسيم بنديها تا چه اندازه اعتبار دارند؟ آيا بر همه آنها صرف نظر از نوع حكومت, آيينها و ميزان پايبندى آنها به اسلام (دارالاسلام) صادق است؟

درباره با جهان كفر نيز اين پرسشها مطرح است كه آيا ورود غيرمسلمانان به (سرزمين اسلام) جايز است؟

و در صورت جايز بودن چه آيينها و شرايطى را بايد رعايت كنند؟ معاشرت و برخورد مسلمانان با آنان چگونه بايد باشد؟ آيا آنان به هر جايى بخواهند مى توانند بروند و ياد در اين جهت نيز محدوديتهايى وجود دارد؟ آن محدوديتها كدام اند؟ مساجد؟ حرمهاى امامان(ع)؟ و يا حرم امام زادگان؟ آيا در هنگام حضور غيرمسلمانان در سرزمين اسلام, آنان ملزم به رعايت قانونهاى شرعى هستند, يا خير؟و پرسشهاى بسيار ديگرى از اين گونه...

http://www.shareh.com/persian/magazine/figh/14/14_04.htm

مشاهده نظرات - 0 |

روابط اخلاقی و اجتماعی مسلمانان با غیرمسلمانان از دیدگاه قرآن

یکشنبه 11 تير 1391 توسط: MINORITY

 

مقدّمه

ارتباط گسترده بین کشورها و ملت ها از ویژگی دنیای امروز است، و به همین روی، کشورهای اسلامی و مسلمانان نیز از داشتن رابطه با کشورهای بیگانه و ملت های غیرمسلمان گریزی ندارند. در عین حال، در این ارتباط علاوه بر حفظ منافع ملّی، پای بندی به اصول ارزشی و دستورات دینی، که قرآن کریم و روایات بیان می کند، بسیار ضروری است. یکی از این اصول(1) «اصل نفی سلطه کافران بر مسلمانان» (نفی سبیل) است که بر تمام اصول دیگر حاکمیت دارد. این اصل برگرفته از سخن خداوند متعال است که می فرماید: (وَ لَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً)؛ (نساء: 14) و خداوند هرگز بر [زیان [مؤمنان برای کافران راه [تسلطی] قرار نداده است.

«سبیل» در نظر لغت دانان به معنای طریق و راه،(2) و کلمه «علی» به معنای قدرت بر تصرف یا به معنای ضرر است.

با توجه به «لن» نافیه که دلالت بر نفی ابد می کند(3) و نکره آمدن «سبیل» که نکره در سیاق نفی بوده و مفید عموم است،(4) از این آیه استفاده می شود که خداوند متعال هرگز برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نگذاشته و باز نخواهد گذاشت.(5) طبق این آیه شریفه تمام روابط باید بر اساس این اصل، برنامه ریزی و کنترل شود و ارتباط میان مسلمانان و کافران نباید به گونه ای باشد که ذلّت جامعه اسلامی از آن استشمام شود.

http://www.hawzah.net/fa/ArticleView.html?ArticleID=81279&SubjectID=78559

مشاهده نظرات - 0 |