نشست علمي اقليت ها و تغيير دين, حقوق بشر و كرامت انسان برگزار شد

چهارشنبه 24 خرداد 1391 توسط: MINORITY

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين‌الملل، نشست علمي اقليت‌ها و تغيير دين، حقوق بشر و كرامت انسان با سخنراني دكتر روبرتو سيمونا و حجج الاسلام والمسلمين منصور ميراحمدي و دكتر محمد حسين مختاري, دكتر ناصر قربان نيا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

روبرتو سيمونا در اين نشست گفت: مسلمان به خاطر وضعيت دموكراتيك و آزادي كه در كشور سوئيس دارند مشكلي براي فعاليت و جاانداختن خود ندارند و بر همين اساس به شدت در حال رشد هستند.

وي اظهار داشت: در سال 150 تا 200 نفر مسلمان در فرانسه كاتوليك مي شوند ولي در مقابل حدود چهار هزار نفر از مسيحيت به اسلام تغيير دين مي دهند..

وي ادامه داد: البته جمعيت جوان مسيحي نيز در برخي كشورهاي اسلامي از جمله عربستان در حال افزايش است به گونه اي كه در ميان مسيحيان عربستان، يك ميليون خارجي( غير از شهروند غربي) وجود دارد.

روبرتو سيمونا خاطرنشان كرد: جهاني شدن باعث شده است كه مردم تعلق مردم به فرهنگ اوليه خود كمرنگ شود و آنها به خود اجازه مي دهند تا در مورد اديان، مذاهب و فرهنگ هاي مختلف نيز تحقيق كنند.

عضو كارگروه اسلام مجمع اسقفان سوئس تصريح كرد: امروز تغيير دين به شدت در حال افزايش است و اين پديده كشورهاي مختلف را نيز درنورديده است.

مدير گروه فقه سياسي پژوهشكده علوم وانديشه سياسي نيز در اين نشست گفت: مهمترين عامل تمايز برداشت اسلام از ديگر برداشت‌ها تأكيد براصل بنيادين كرامت انساني درفرايند توجيه، تحليل وتبيين حدود آزادي است.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر منصور ميراحمدي افزود: از نظر اسلام برخورداري انسان از آزادي به دليل برخورداري از كرامت انساني است، كه براساس آن، قرآن كريم تمامي انسان‌ها را واجد اين ويژگي مي‌داند.

دانشيار گروه علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: حقوق بشر  به مثابه يك امر واقعي در عرصه‌هاي مختلفي مورد بررسي قرار گرفته، كه يكي از مهمترين آنها، حق آزادي است.

وي افزود: آزادي به مثابه يكي از مصاديق مهم حقوق بشر از چنان اهميتي برخوردار گرديده كه به عنوان يك امر واقعي ذهنيت و زندگي انسان امروزين را تحت تأثير خود قرار داده است.

وي يادآورشد: به ديگر سخن، آزادي به مثابه حقوق بشر در جوامع بشري تنها يك امر اتفاقي و به عنوان يك حادثه در نظر گرفته نمي‌شود، بلكه امر واقعي و به عنوان يك واقعيت  دانسته مي‌شود،  بنابر اين، آزادي در چارچوب حقوق بشر، غير قابل اغماض دانسته شده، مطالعات سياسي و حقوقي متعدد و با اهميتي را به خود اختصاص داده است .

ميراحمدي يادآورشد: نوشتار مختصر حاضر، با توجه به چنين جايگاهي، آزادي به مثابه يكي از مصاديق مهم حقوق بشر را از ديدگاه اسلام مورد بررسي قرار مي‌دهد .

دكتر قربانيان، حجت الاسلام دكتر مظفري، دكتر محمدرضايي، خانم دكتر خزائي از حاضران در اين نشست بودند.

 

منبع خبر

http://www.isca.ac.ir

مشاهده نظرات - 0 |

اقليت هاي ديني از ديدگاه قانون جمهوري اسلامي ايران

چهارشنبه 24 خرداد 1391 توسط: MINORITY

دکتر حسین مهرپور

 

قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در دو مورد از عنوان اقليت هاي ديني نام برده است، يكي در اصل 13 كه تنها اقليت هاي ديني رسمي را سه دين يهودي، مسيحي و زرتشتي ذكر مي كند و ديگري در اصل 67 كه مربوط به سوگند خوردن نمايندگان در بدو انتخاب و نخستين جلسه مجلس است كه مي گويد: نمايندگان اقليت هاي ديني با ذكر كتاب آسماني خود اداي سوگند مي كنند. در رابطه با اقليت هاي ديني نيز دو مسئله مربوط به تبعيض در حقوق و آزادي ها و نيز به رسميت شناختن هويت و موجوديت آنها مطرح است. در اينجا مسئله قدري ظريفتر است و نياز به بحث بيشتر دارد.

برای دیدن ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید.

http://baranaftab.blogfa.com/post-119.aspx

مشاهده نظرات - 0 |

حقوق اقلیتهای دینی در اسلام

چهارشنبه 24 خرداد 1391 توسط: MINORITY

دکتر اسعد شیخ الاسلامی‏ گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی

 

بطوریکه میدانیم همواره در کشورهای اسلامی افرادی غیر مسلمان‏ که به یکی از ادیان معتبر منسوخ متدین بوده وجود داشته و دارند که با استفاده‏ از جمیع امکانات و مقدورات اجتماعی زندگانی میکنند.این موضوع تعجبی‏ ندارد زیرا اسلام مردم را فقط به خاطر اینکه مسلمان نیستند طرد نکرده است‏ و حتی چنانکه از کتب سیر و تواریخ و کتب فقهی برمی‏آید پیامبر اسلام(ص) با گروهائی از آنان قراردادهائی در باب حمایت از ایشان بسته است روی‏ این اصل با مخالفان عقیده و دین اسلام مخالفتی ندارد چون افراد بشر بندگان‏ خدا هستند و اگر کسی اسلام نیاورد لزومی ندارد که با او قطع رابطه شود زیرا اسلام مکتب صفا و صمیمیت،و داد و دوستی صلح و سلم است،بنابراین‏ چون شارع مقدس نتوانسته است این موضوع اساسی و حائز اهمیت را نادیده‏ بگیرد،از این‏رو قوانین و مقرراتی را از نظر روابط آنها با دولت از یکطرف‏ و باهم‏مسلکان خویش از طرف دیگر وضع نموده تا آنها نیز بتوانند باآسایش- خاطر در پناه دولت اسلامی از مزایای قوانین موضوعه و نعمتهای خداداده‏ استفاده کنند.

در مقاله فوق می توانید حقوق سیاسی، عمومی و خصوصی اقلیتهای دینی را در جامعه ی اسلامی مطالعه فرمایید.

برای مشاهده اصل مقاله می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/3169/67/text

 

 

مشاهده نظرات - 0 |

حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی 2

چهارشنبه 24 خرداد 1391 توسط: MINORITY

نویسنده : روح الله شریعتی

حقوق اقلیتها در عرصه اقتصاد

از حقوق به رسمیت شناخته شده اقلیت‏های ساکن کشور اسلامی، حقوق آنان در عرصه اقتصاد است، مانند: حقّ مالکیت، ارتباطات اقتصادی، حقّ کسب و پیشه و حق رفاه نسبی. بدیهی است که بدون وجود برخی از این حقوق امکان زندگی و آسایش افراد فراهم نمی‏شود و به همین دلیل اقلیت‏های غیرمسلمانی که ساکن کشور اسلامی هستند نیز از این حقوق برخوردارند.

ادامه مطلب در لینک زیر:

http://www.rasekhoon.net/article/show-55170.aspx

 

مشاهده نظرات - 0 |

حقوق اقلیت ها در حکومت نبوی1

چهارشنبه 24 خرداد 1391 توسط: MINORITY

 

نویسنده : روح الله شریعتی


چکیده :

یکی از اهداف بزرگ انبیای الهی و به ویژه پیامبر گرامی اسلام‏ صلی الله علیه وآله احقاق حق و برپایی عدالت بوده است. اسلام در راستای‏کرامت انسانی و عدالت اجتماعی برای تمامی افراد ، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، حقوقی قائل است. این حقوق به طور متقابل در ارتباطات افراد با یکدیگر و با حکومت جاری است. سیره پیامبر صلی الله علیه وآله به ویژه در مدینه و با تشکیل حکومت نشان دهنده آن است که حتی در صورت غلبه بر دشمن و پیروی اکثریت جامعه از ایشان، باز هم حقوق اقلیت غیر مسلمان را به رسمیت شناخته و به پیروان خویش با تأکید و جدیت رعایت حقوق اقلیت را توصیه می‏کردند و تاریخ نشان می‏دهد که گروه‏های اقلیت آزادانه در جامعه زندگی کرده و نه تنها بر پذیرش دین جدید الزام نمی‏شدند که گاه مباحثات اعتقادی نیز در حضور مسلمانان با پیامبر داشته و با انگیزه به چالش کشیدن پیامبر صلی الله علیه وآله با ایشان احتجاج می‏کردند. در این مقاله برآنیم تا پس از بررسی مبانی و اصول رفتاری پیامبر در حکومت ، به ویژه اصولی که در ارتباط با حقوق اقلیت‏ها در عرصه‏های مختلف است ، به بررسی حقوق اقلیت‏ها در آن عرصه‏ها بپردازیم. بدیهی است که رفتار فردی ایشان با افراد و گروه‏ها نیز به عنوان حاکم کشور اسلامی می‏تواند در این امر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
کلمات کلیدی : حکومت نبوی، حقوق اقلیت‏ها، عدالت اجتماعی، آزادی، سیره نبوی.

ادامه مطلب در لینک زیر :

http://www.rasekhoon.net/article/show-55169.aspx

مشاهده نظرات - 0 |

نشست حقوق اقلیتهای دینی در فقه اسلامی

دوشنبه 1 خرداد 1391 توسط: MINORITY

نشست حقوق اقلیتهای دینی در فقه اسلامی برگزار شد.

نشست علمي " حقوق اقليت هاي ديني در فقه اسلامي " با حضور حجت الاسلام اراكي، مدرس حوزه و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بيت(ع)، در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار و حقوق اقليت هاي مذهبي درحكومت اسلامي تبيين شد.

ایشان در این سخنرانی تصريح كرد: اصلی‌ترين و عامترين ضابطه برای اقليت‌های مذهبی اصل «برابری در حقوق با مسلمين» است و هرچه از اين قاعده خارج بشود نيازمند دليل مستقل است.

برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید.
 

 

مشاهده نظرات - 0 |